tiistai 17. marraskuuta 2009

Mikä mies on Jaakko Hämeen-Anttila?

Nyt kun olen lukenut joitakin Jaakko Hämeen-Anttilan teoksia hänen laajasta tuotannostaan, olen alkanut pohtia, kuka tuo mies oikeastaan on. Tottakai tiedän sen, että kyseessä on ansioitunut arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori Helsingin yliopistosta. Mutta kuinka hän itse kuvailee kiinnostustaan islamilaista kulttuuria kohtaan? Mistä tuo kiinnostus on peräisin? Siispä etsin internetistä artikkeleita Hämeen-Anttilasta. ilmeni, että hän on varsin omalaatuinen ja yliopistomaailmassa selvästi omassa elementissään oleva persoona. Tässä mielenkiintoisimpia katkelmia hänen ajatuksistaan:

Tutkijan itselleen asettamaa tehtävää islam-kuvan kirkastajana ei ainakaan
haittaa se, että mies itse sattuu olemaan harvinaisen kiinnostava ja lahjakas
ihminen. Hän osaa pariakymmentä kieltä ja on 39-vuotiaana julkaissut lukuisia
tieteellisiä tutkimuksia, kirjoittanut tukun tietokirjoja ja tehnyt 17
uranuurtavaa suomennosta suoraan arabian-, persian-, ja akkadinkielisistä
alkuteksteistä. Kansainvälisesti tunnustetun tutkijan saavutukset tuntuvat
sitäkin hämmästyttävämmiltä, kun muistaa että mies itse on sanonut
työskentelevänsä päästäisen pitkäjänteisyydellä: Suomen johtavaa
islam-tutkimusta tehdään varttitunnin pätkissä. [...]

"Islam on vakiintunut jo keskiajalla, ja sen aikaista kirjallisuutta luetaan islamilaisissa maissa edelleen aivan eri tavalla kuin täällä", kertoo Hämeen-Anttila. "Olen ollut tyytyväinen joidenkin muslimien kehuihin, joiden mukaan olen pystynyt valottamaan islamin todellista olemusta paljon paremmin kuin muut kommentaattorit. Tämä johtuu siitä, että tunnen vanhat lähteet, joilla on myös tämän päivän muslimeille keskeinen merkitys.""Jos haluamme tutustua nykypäivän islamiin, ensimmäinen tehtävä on ottaa esiin tuhat vuotta vanhoja kirjoja ja alkaa lukea. Tämä vaihe hypätään varsinkin mediassa helposti yli: se mikä nähdään televisiossa kirjoitetaan lehteen ja lehtijuttuja siteerataan puolestaan sähköisessä mediassa." [...]

Hämeen-Anttila innostuu: "Uutiset toitottavat koko ajan, että Lähi-idässä on rauhatonta. Mutta eihän Lähi-idässä ole rauhatonta", hän painottaa. "Yleensä ottaen siellä on erittäin rauhallista, vaikka Välimeren pohjukassa onkin yksi pieni kolkka, jossa on tällä hetkellä käynnissä vakava konflikti. Syyskuun terrori-iskuista taas täytyy muistaa se, että ne olivat äärimmäisen pienen ryhmän tekemiä ja ne kohdistuvat yhteen, rajattuun kohteeseen eli Yhdysvaltojen taloudelliseen ja sotilaalliseen hegemoniaan." [...]

Jos tiedotusvälineet eivät tuo koteihimme islamilaisen maailman arkitodellisuutta, niin mistä todellisuudesta television väkivaltakuvat ovat peräisin? Pomminheittäjät yhdistetään yleensä islamin fundamentalistiseen siipeen, mutta kuinka suuri merkitys fundamentalismilla on islamilaisissa maissa? "Sen merkitystä on korostettu liikaa. Fundamentalismin asema vaihtelee maittain, mutta yleisesti ottaen tuntuu siltä, että äärilaidan fundamentalismi on polttamassa voimiaan loppuun", Hämeen-Anttila vastaa. [...][1]

”Olen aivan myyty keskiaikaiselle arabialais-islamilaiselle kulttuurille”, sanoo professori Jaakko Hämeen-Anttila. Arabialainen kirjallisuus, filosofia ja islamilainen mystiikka kiehtovat niin äärettömästi, ettei professori voi kuin ihmetellä, mikseivät kaikki muutkin ole joutuneet niiden pauloihin. [...]

Antiikin Kreikka ja eksoottiset kielet vetivät Hämeen-Anttilaa puoleensa jo koulupoikana. Teini-ikään ehdittyään hän jo opetteli itsekseen useita kieliä. Itseopiskelua helpotti se, että isä ja isoisäkin olivat harrastaneet laajalti kieliä: ”Kotona oli pari hyllymetrillistä kaikenlaisten outojen kielten kuten arabian, kiinan ja malaijin kielioppeja.” Yliopistoon Hämeen-Anttila tuli 17-vuotiaana lukemaan arabiaa ja persiaa. ”Itseopiskelulla saavuttamani kielitaito oli melko kömpelö ja heikko”, sanoo professori ja arvioi arabian kielen taitonsa kohentuneen omin päin ehkä yhden alkeiskurssin verran. Opintojen loppuvaiheessa arabia jäi sivuaineeksi ja gradu valmistui Mesopotamian muinaiskielestä akkadista. [...}

Professori on matkustanut paljon islamilaisessa maailmassa. Hän on käynyt miltei kaikissa itseään yhtään kiinnostavissa valtioissa. Iraniin professori matkustaa aina kun mahdollista. Kirjallisuudentutkijaan vetoaa erityisesti se, että Iranissa kauneudelle annetaan vielä paljon arvoa. Arabimaailmassa suosikkikohde on Syyria. ”Olin kerran kutsusta puhumassa moskeijassa. Pitkän puheeni jälkeen 90-vuotias hengellinen johtaja ojensi minulle kukkia nuuhkittavaksi, jotta sain kerättyä voimani”, muistelee professori vieläkin viehättävää tapaa.
Jokaisella matkalla on oma tarkoituksensa. ”Käyn puhumassa yliopistoissa tai moskeijoissa, ja olenpa joskus ollut ihan lomallakin ilman mitään ’kunniallista’ tehtävää”, naurahtaa professori. Matkakumppanit osaavat jo varautua siihen, että ainakin yksi päivä kuluu kirjakauppakierrokseen autonkuljettajan kanssa. Kotiin palataan aina painavien kirjakassien kera. [2]

Lähteet: [1] http://www.kepa.fi/kumppani/2325/ [2] http://www.helsinki.fi/hum/humanisti/2006/0306.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...