lauantai 3. huhtikuuta 2010

Kirja-arvio: Valkoisen Kaupungin viisas mulla. Kertomuksia mulla Nasraddinista

Valkoisen Kaupungin viisas mulla on pieni kirjanen, johon Jaakko Hämeen-Anttila on valikoinut ja kerännyt erityisesti Lähi-idän alueella kerrottuja kansantarinoita mulla Nasraddinista. Nasraddinin, joka tunnetaan myös nimellä Dzuha ja Turkissa nimellä Ghodza (internetissä myös Nasrud(d)in), kerrotaan olevan viisas narri, kylähullu ja maataviljelevä oppinut, joka saa kuulijat pohtimaan omaa viisauttaan. Kirjasta on ilmestynyt sittemmin laajennettu laitos, joka on nimeltään Viisas narri - kertomuksia mulla Nasraddinista. Olen aikaisemmin käsitellyt mulla Nasraddinia Aini Linjakummun Islamin globaalit verkostot-kirjan arvostelun yhteydessä, jossa Linjakumpu oli ottanut islamilaisen huumorin yhdeksi esimerkkitapauksekseen.

Kirjan kertomukset ovat vaihtelevan mittaisia, aina lyhyistä muutaman rivin vitsityyppisistä jutuista parin sivun mittaisiin tarinoihin. Kertomukset kertovat Nasraddinille tapahtuneista sattumuksista. Laitoin merkille, että varkauspaukset sekä mullan viittaan ja avioliittoon liittyvät kertomukset ovat aiheiltaan varmaankin yleisimpiä. Kirja on nopealukuinen ja kertomusten lyhyen muodon vuoksi lyhyessäkin ajassa ehtii lukemaan useamman kertomuksen. Kirjoitan tähän lopuksi vielä yhden esimerkkitarinan.

Kuumana kesäpäivänä Dzuha ratsasti kohti erästä toista kaupunkia, ja matkan pituus pakotti hänet etsimään välillä suojaa pähkinäpuun varjosta. Dzuha sitoi aasinsa kiinni, kuivasi hikensä ja asettui lepäämään. Lähistöllä kasvoi myös kurpitsaköynnös, ja aikansa kuluksi Dzuha katseli sen hedelmiä ja mietiskeli: " Miksikähän pähkinäpuu, joka on niin suuri ja mahtava, kantaa niin pieniä hedelmiä, kun taas alhainen köynnös tuottaa moisia hienoja hedelmiä? Eikö sen pitäisi olla toisin päin?" Juuri samassa lintu sattui kopauttamaan nokallaan yhtä oähkinää niin, että pähkinä putosi alas ja osui suoraan Dzuhan päähän.

Dzuha tempaisi myssyn päästään ja lausui: "Minä kadun, Jumalani, minä kadun. En enää toista kertaa puutu Sinun luomistyöhösi. Kaikki, mitä Sinä teet, on viisasta; jos asia olisi ollut niin kuin minä ajattelin, olisin saanut kurpitsan päähäni."
Tekniset tiedot:
Hämeen-Anttila, Jaakko (toim.): Valkoisen Kaupungin viisas mulla. Kertomuksia mulla Nasraddinista
ISBN: 952-9842-10-4
Basam Books 1999
Nidottu, 112 s.
Kirjastoluokka: 84.2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...