torstai 6. toukokuuta 2010

Kaksi koria ja muita keinoja saada huolet hallintaan

Ota esille kaksi koria, kuvitteellisetkin käyvät. Mieti sitten, millaisia huolia sinulla on. Tarvittaessa voit kirjoittaa ne muistiin erillisille paperilapuille. Laita ensimmäiseen koriin sellaiset huolet, joiden poistamiseksi voit tehdä jotakin ja toiseen koriin sellaiset huolet, joille et voi tehdä mitään. Periaatteessa kaikki huolet jakautuvat näihin kahteen koriin.

Ensin käsitellään se huolikori, jolle voit tehdä jotakin. Jos sinulla on esimerkiksi rahahuolia tai ihmissuhdeongelmia tai kärsit jatkuvasta kiireestä, laita ne tähän koriin. Mieti tarvittavat käytännön toimenpiteet, joilla nämä huolet saadaan poistettua. Laadi kunkin huolen kohdalla toimintasuunnitelma ja toimi sen mukaan niin hyvin kuin suinkin voit. On varmasti helpointa aloittaa sellaisista huolista, joiden poistamiseksi tarvitsee tehdä vain vähän. Poista kukin huoli korista sitä mukaa kun se ei enää tuota sinulle huolta eli se on hoidettu pois päiväjärjestyksestä.

Sitten käsitellään toinen huolikori. Se sisältää ne huolet, joille et voi tehdä mitään. Kenties olet ensimmäistä koria läpi käydessä ja huolia poistaessa huomannut, että jokin siellä olleista huolista kuuluukin tähän koriin. Siirrä ne siis tänne. Mieti vielä kerran, pystyisitkö tekemään näille huolille jotakin ja jos et, heitä ne menemään. Kori on sitten tyhjä ja sinulla on sen verran vähemmän huolia kannettavanasi.

Olen muokannut yllä kerrotun neuvon 29. huhtikuuta uusitusta, Maarit Tastulan emännöimästä Seitsemäs taivas-ohjelmasta. Tastulan vieraana oli eräs naisfilosofi, jolla oli mielenkiintoisia pohdintoja useistakin aiheista. Koriharjoitus oli kuitenkin konkreettisin ja siksi ehkä tässä yhteydessä käyttökelpoisin. Sitä voi kokeilla aina silloin tällöin, kun huolet tuntuvat vievän kaiken elinvoiman. Huolestuneisuus voi olla joskus niin hallitsevaa, että se voi kahlita energian kaiken muun tekemiseen. Kuitenkin turhista huolista on mahdollista päästä eroon, tai ainakin asettaa ne oikeisiin mittasuhteisiin. Ja ihan oikeillekin huolille on usein tehtävissä jotakin, jotta ne eivät täytä ihan koko ajatusmaailmaa.

Koraanin mukaan mitä uskovampi ihminen on, sitä enemmän häntä elämänsä aikana koetellaan. Koettelemukset jatkuvat aina viimeisiin hetkiin saakka. Toisaalta islamin mukaan kaikki tapahtuu, mikäli Jumala niin suo. Jumala on viisaudessaan ja kaikkitietävyydessään luonut meille hyviä ja huonoja päiviä. Ajattelen niin, että ne huonommat päivät on tarkoitettu oman luonteemme kehittämiseen: jotta oppisimme olemaan kärsivällisempiä ja armollisempia itseämme ja toisiamme kohtaan, jotta itsekurimme kehittyisi ja jotta oppisimme olemaan kiitollisia siitä mitä meille on annettu.

Itselläni on vielä kehittymisen varaa huolten hallinnan suhteen. Kun jokin suurempi muutos on tapahtumassa elämässä, saatan pohtia asioita yöllä tuntikausia. Ja sittenkin kun fyysinen väsymys on vienyt voiton, alitajunta jatkaa ratkaisun etsimistä. Joskus aamulla herätessä olen sitten viisaampi, mutta yhtä useassa tapauksessa asiat ovat lähes yhtä ratkaisemattomia kuin edellisiltana nukkumaan mennessä. Täytynee siis kokeilla, josko koriharjoituksesta olisi apua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...