keskiviikko 28. heinäkuuta 2010

Pimeydestä kirkkauteen

Jumala on taivaitten ja maan valo. Hänen valonsa on verrattavissa lamppuun, joka on asetettu seinän syvennykseen. Lamppu on sijoitettu lasipalloon, joka on kuin loistava tähti. Sitä valaisee siunatun öljypuun öljy, joka ei ole idästä eikä lännestä, ja se antaisi kirkkaan valon, vaikka siihen ei tulta pantaisikaan: siinä on valoa valon päällä. Jumala ohjaa valoaan sitä kohti, jonka hän otolliseksi näkee. Jumala esittää myös vertauksia ihmissuvulle, sillä Jumala tietää kaiken. (24:35)

Yllä oleva Koraanin jae on yksi ehdottomista suosikkijakeistani. Siitä on olemassa myös hieman toisenlaisia suomennoksia, mutta jakeen pääsanoma pysyy silti samana: usko Jumalaan auttaa kulkemaan valoa kohti, pois pimeydestä. Jumala, Kaikkivaltias, johdattaa oikealle tielle sen, jonka tahtoo.

Lähde: http://mariumaa19.blogspot.com/
Minua kiehtoo useissa Koraanin jakeissa esiintyvä valon ja pimeyden tematiikka. Monissa islamia ja ylipäätään hengellisyyttä kuvastavissa maalauksissa, piirroksissa ja muissa kuvissa tuntuu olevan varsin yleisenä teemana dramaattisesti pilvien takaa paistava aurinko, auringonlasku tai -nousu. Se tuntuu olevan kuin kutsu Jumalalta suunnata kulkunsa oikeaan suuntaan.

Samalla se on muistutus valon vastakohdasta, pimeydestä. Pimeys on perinteisesti liitetty pahaan ja se on koettu pelottavaksi, epäluotettavaksi ja kartettavaksi asiaksi. Joissakin suvuissa on musta lammas ja pimeässä Afrikassa asui legendojen mukaan pelottavia alkuasukkaita. Muitakin vastaavanlaisia vertauskuvia ja sanontoja löytyy, kun asiaa alkaa tarkemmin ajatella. Pimeys tuntuu olevan paholaisten ja muiden pahojen henkien, Saatanan ja ylipäätään kaikenlaisen pahan ja syntisen asuinpaikka.

Jumala on niiden suojelija, jotka uskovat; Hän johtaa heidät pimeydestä valoon. Mutta uskottomien suojelijoita ovat pahat henget; he vetävät heidät valosta pimeyteen. Heistä tulee Tulen asukkaita ja he pysyvät siinä iankaikkisesti. (2:257)

Tätä taustaa vasten Jumalan, kunnia ja ylistys Hänelle, johdatus valoa kohti tuntuu lohdulliselta ja turvalliselta. Eipä ihme, että moni muslimilapsi on saanut nimekseen Noor, Nur tai Nuur, sillä ne kaikki tarkoittavat valoa. Se on kaunis ja toivoa antava nimi. Valo on myös yksi Jumalan Kaikkivaltiaan 99 nimestä ja viittaa Hänen kykyynsä valaista paitsi taivaankappaleita, myös ihmisiä uskon valollaan.


Mielellään he puhaltaisivat sammuksiin Jumalan valon, mutta Jumala ei hellitä ennenkuin on saattanut valonsa täydelliseksi, vaikka uskottomat närkästyisivätkin. (9:32)

Johdattakoon Jumalan valo meidät siis oikealle tielle, tarjotkoon se meille lämpöä ja turvallisuudentunnetta. Minut valon näkeminen ja ajattelu saa usein hengelliseen olotilaan ja tuntemaan kunnioitusta Jumalaa kohtaan.

2 kommenttia:

  1. Amen rukouksellesi!

    Lueskelen parhaillani Hämeen-Anttilan, Maukolan ja Viitamäen kirjaa Kirkkauteen kätketyt, joka raottaa verhoa Al-Ghazalin kirjaan Valojen lamppusyvennys. Valojen lamppusyvennyksessähän Al-Ghazali käsittelee juuri mainitsemaasi kohtaa Valon suurasta sekä sen merkitystä. Ainakaan nopealla etsimällä en löytänyt sinulta kirja-arvostelua siihen.

    Valojen lamppusyvennys vaikuttaa kiinnostavalta kirjalta, tosin olen vasta aloittanut sen. Luulen, että mieleni on niin rajoittunut ja "pimeydessä", etten vielä tässä vaiheessa kykene ymmärtämään kaikkea sitä viisautta, jonka se sisältää. Tieni alkutaipaleella, islamin mystistä suuntaa huonosti tuntevana en varmasti saa siitä kaikkea irti, mutta jokainen voi ainakin jollain tasolla ymmärtää, mitä tarkoittaa, että Jumala on Valo. Sinäkin käsittelit kauniisti tässä kirjoituksessasi valon ja pimeyden tematiikkaa islamissa. Kiitos siitä!

    VastaaPoista
  2. Salam aleikum,
    en ole tuota esittelemääsi kirjaa vielä lukenut, joten kiitos lukuideasta! Olen toistaiseksi hyvin pitkälti yleisten kirjastojen valikoimien varassa, joten mitä sieltä ei löydy, jää luettavaksi joskus hamassa tulevaisuudessa, jos Jumala suo. Toivon kuitenkin, että saan syventää tietojani islamista koko ajan lisää ja saada luettavaksi myös tuollaisia mainitsemiasi haastavampia kirjoja.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...