keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

Makeanhimo

Lähde: http://www.piltti.fi/
Jokin aika sitten aloin pohtia kaksijakoista suhtautumistani sokeriin. Käytän esimerkiksi teen makeuttamiseen keinotekoista makeutusainetta ja jos sitä ei ole saatavissa, juon teen sellaisenaan. Lähipiirissäni minut tunnetaan siitä, että yritän välttää sokerinkäyttöä. Se pitääkin paikkansa näkyvän sokerin osalta, mutta samanaikaisesti sokeria löytyy piilotettuna moneen ruokaan, josta pidän ja joita syön päivittäin. Sokeri koukuttaa: makeisiin ruokiin tottuneena päivä ilman sokeriannosta saa aikaan vieroitusoireita.

Seuraavassa tavallisimpia sokeripitoisia ruokiani, joista voi päätellä minun olevan loppujen lopuksi melkoinen makeanhiiri. Ramadanin lähestyessä pitänee tehdä suunnitelma sen suhteen, että saa pidettyä paaston myös makeanhimon yllättäessä. Ennen ramadanin alkua olen ajatellut muuttaa ruokavaliotani vähemmän sokeroiduksi, jos vain suinkin mahdollista. Silloin kiusaukset voi olla helpompi välttää.

Jogurtti. Aamusta tuntuu puuttuvan jotakin, jos maustettu jogurtti on päässyt loppumaan. Käytännössä niin käy äärettömän harvoin, sillä pidän huolen tuon herkun riittävyydestä. Kotoisen jogurtin merkityksen huomaa varsinkin ulkomaanmatkoilla, sillä Suomen ulkopuolella maustettu jogurtti ei ole niin laajassa käytössä, joten esimerkiksi makuvalikoima on yleensä rajallisempi ja litran purkkeja on turha toivoa löytävänsä.

Viili. Viiliä on pidetty ainakin meillä päin lasten herkkuna, mutta yllättäen siinäkin on aika lailla sokeria (yleensä sisällysluettelon mukaan sokeri on toiseksi suurin ainesosa maidon jälkeen). Puhun nyt siis maustetuista viileistä, sillä maustamattomat ovat minulle vieraaksi jäänyt juttu. Viili on hyvää vaihtelua jogurtille, mutta ei meillä käytössä kuitenkaan aivan päivittäin.

Jäätelö. Olen pitänyt huolen siitä, että omalta osaltani suomalaisten sijoitus maailman innokkaimpana jäätelönsyöjäkansana ei ole uhattuna. Pidän jäätelöstä ja syön sitä vuoden ympäri, yleensä kerran tai pari viikossa. Yleensä tavallinen vaniljajäätelö riittää tyydyttämään makeannälän ja kohtuullisen kokoinen pala pakettijäätelöstä riittää kerralla.

Suklaa. Pidän suklaasta, mutta onneksi muutama pala riittää taltuttamaan suklaannälän. En syö suklaata läheskään päivittäin (en edes joka viikko), ja suklaalevy riittää pitkään. Esimerkiksi suklaakakut ja -jäätelöt ovat makuuni aika äiteliä, joten niitä syön hyvin harvoin.

Mehu ja virvoitusjuomat. Ostan mieluummin sokeroimatonta mehua kuin sokeroitua, vaikka se olisi vähän kalliimpaa. Tämän asian suhteen olen tarkka, ja mieheni jaksaa Limua ja muita hiilihapotettuja juomia en ole onneksi oppinut juomaan, joten niitä ei meillä kulu edes sokeroimattomina. Lastenkin hampaat säilyvät näin parempina. Onneksi pidän vedestä ja se onkin pääasiallinen janojuoma.

Rusinat ja taatelit. Tähän kategoriaan voisi lisätä muitakin kuivattuja hedelmiä, mutta nuo kaksi ovat omalta osaltani käytetyimpiä. Kaikeksi onneksi kuivattujen ja tuoreina pakattujen hedelmien sokeri on hedelmäsokeria, mutta en tiedä loppujen lopuksi, kuinka paljon terveellisempää se on tavalliseen sokeriin verrattuna. Esimerkiksi karkkeihin verrattuna rusinat ovat tietysti paljon terveellisempiä, vaikka niitä söisi useamminkin. Karkkeja emme erikseen osta, sillä sokerinhimo tuntuu tyydyttyvän jo muilla tavoilla.

Keksit. En ole onneksi kovin paljon keksien perään; silloin tällöin ostettu keksipaketti riittää meillä useammallakin henkilöllä melko kauan aikaa. Silloin tällöin syötynä esimerkiksi suklaakeksit ovat hyviä, mutta en pidä siitä, että keksejä tai muuta makeaa pitäisi ottaa aina esimerkiksi teen yhteydessä. Pieneen makeannälkään keksi tai kaksi riittää mainiosti, teen kanssa tai ilman.

Tee. Nykyisin teetä on olemassa marketin hyllyilläkin niin monta lajia ja makua, että valinnanvaraa riittää. Makeanhimo voi tyytyä jo kupillisella hedelmä- tai marjateetä. Osa teelaaduista on jopa liiankin imeliä, joten vaihtelun vuoksi voi juoda raikkaan sitruunateekupillisen. Jokin aika sitten kirjoitin vielä, että juon teetä aika harvoin, mutta nykyisin yksi iso kupillinen illalla auttaa rentoutumaan päivän rientojen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...