sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Valo islamilaisessa taiteessa ja arkkitehtuurissa

Löysin pitkästä aikaa mielenkiintoisen artikkelin erääseen kiinnostuksenkohteeseeni, arkkitehtuuriin, liittyen. Olen erityisen kiinnostunut modernista arkkitehtuurista ja omaperäisistä, mutta samanaikaisesti käytännöllisistä ja ekologisista ratkaisuista. Dubain tai Hong Kongin kaltaisten pilvenpiirtäjien muodot ovat usein omaperäisiä (ja luvalla sanoen pröystäileviäkin), mutta joskus varsin mielenkiintoisia rakennuksia ja ratkaisuja löytyy vähän vaatimattomammassakin mittakaavassa.

Iviewsin sivustolla ilmestyneessä, arkkitehtuurin ja ympäristösuunnittelun professori Spahic Omerin kirjoittamassa artikkelissa Light as a Decorative Medium in Islamic Art and Architecture on käsitelty valon hyödyntämistä islamilaisen taiteen ja arkkitehtuurin osana. Omakohtaisesti muistan Lähi-idässä illan tullen hämärän saapuessa minareetteihin syttyneet neonvihreät valot, joita voisi kutsua paremminkin käytännöllisiksi kuin tyylikkyyden huipuksi. Moskeijat on toki helppo löytää, kun ne on valaistu yhtenäisesti ja varsin huomiota herättävästi kaikkialla, mutta ainakin minunkaltaisen vähemmän matkanneen henkilön silmiin valaistusratkaisu olisi voinut olla vähän toisenlainen. Ehkäpä paikalliset asukkaat ovat kuitenkin todenneet nykyisen ratkaisun toimivaksi, mene ja tiedä.

Valo on yksi Jumalan (swt) nimistä ja mikäpä olisi sopivampi tapa kunnioittaa pyhää rukoiluun, hiljentymiseen ja Jumalan muisteluun tarkoitettua paikkaa kuin valaista se arvonsa mukaisesti. Valo kutsuu peremmälle ja parhaimmillaan auttaa herättämään kunnioitusta paitsi itse rakennusta, myös sen symboloimaa tarkoitusta kohtaan. Valo kutsuu oikealle tielle niin fyysisesti kuin moraalisestikin, ja strategisesti oikein sujoitetuilla valaistuksella voidaan ohjata ihmisten ajattelua haluttuun suuntaan. Professori Spahic Omer kertoo näiden seikkojen lisäksi artikkelissaan myös esimerkiksi pimeyden ja valon suhteesta. Artikkelin mukaan islam kammoksuu pimeyttä, sillä islamissa ei ole salaisuuksia tai mysteereitä eikä se hyväksy paradokseja, vaan pyrkii aina selkeyteen. Näistä ja muista kiinnostavista näkökohdista voi lukea lisää yllä mainitusta artikkelista.

1 kommentti:

  1. Allah nur al samawat wal arz

    Mashallah tosi hienoa tekstiä näin ramadanin lähestyessä.

    Kkiinnostavaa että ainoa suura missä Jumala puhuu itsestään ja yrittää kuvailla ihmisen rajatulle älyllä mitä Hän on, on Valon suura.

    Jumala vertaa itseään valoon. Mietitään tätä hetki. Mitä Hän yrittää oikein sanoa meille. Tiedämme että esimerkiksi empiirisesti mietittynä kaikki mitä näemme on valoa. Kaikki visuaalinen havainto on valoa mikä heijastuu esineestä tai puusta ja me havaitsemme tämän valon mikä on esim puusta heijastunut ja näin ollen näemme tämän puun. Voidaan siis miettiä tätä näistä näkökulmista että ilman valoa, emme näkisi tätä esinettä, eli Jumala yrittää sanoa että ilman Häntä (valoa) elämässä ei ole tarkoitusta (sitä ei voi havaita).

    Tämän takia valo ja peilit ovat niin tärkeitä piirteitä islamilaisessa taiteessa ja arkkitehtuurissa.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...