tiistai 30. elokuuta 2011

Kotikutsuilla

Sain jokin aika sitten kutsun tuttavani kotiin. Hän kertoi pitävänsä kotimyyntikutsut, johon olisi tulossa muutakin naapurustoa ja tuttuja. Päätin osallistua, sillä käyn aika harvoin missään tilaisuuksissa ja pidän tutustani, joka kutsun minulle esitti. Olemme viettäneet joskus aikaa yhdessä lastemme takia ja tunnemme toisemme jonkinasteisesti.

Täytyy sanoa, että kuka kotimyyntikutsujen idean on keksinytkin, on saanut päähänsä pirullisen toimivan idean. Kutsut pidetään siis aina jonkun tutun luona, jossa paikallaolijoista suurin osa tuntee toisensa. Kodin koko yleensä rajaa osallistujamäärän melko pieneksi, joten tunnelma on tiivis. Myytävät tuotteet ovat sellaisia, joita ei yleensä ole saatavissa muuten kuin kotimyyntikonsultin kautta joko kutsujen aikana tai jälkeenpäin erillisillä tilauslomakkeilla. Kutsujen aikana on tarjoilua houkuttelevasti esiin laitettuna ja tuotteiden esittelyä ja kokeilua.

Mikä tästä myyntitavasta tekee myyjän kannalta toimivan on se, että kutsuihin osallistujilla on sosiaalinen paine ostaa tuotteita, joita he eivät välttämättä tarvitse. Koska tuotteita ei ole saatavissa muuta kautta, hintojen vertaaminen ei ole kunnolla mahdollista - yleisesti ottaen hintataso on kuitenkin varsin korkea. Kutsujen emäntä saa palkkion kutsujen järjestämisestä sen mukaan, kuinka paljon illan aikana on myyntiä ja saako hän suostuteltua jonkun osallistujan pitämään seuraavat kutsut omassa kodissaan. Koska tuttu emäntä on järjestänyt kunnon tarjoilun, kaikilla osallistujilla on sosiaalinen paine ostaa edes jotakin - mieluummin vähän enemmänkin, ettei jää muita huonommaksi naapuruston välisessä epävirallisessa vertailussa. Eihän ole sopivaa käydä vain syömässä kakkua, kuten normaaleilla kutsuilla kenties olisi mahdollista.

Olin lukenut juuri Kaarina Davisin Irti oravanpyörästä samoihin aikoihin, kun osallistuin kutsuille. Olen pienen ikäni ajatellut samaan tapaan kuin Davis kirjassaan kirjoittaa: että vähälläkin voi tulla toimeen eikä elämän tarvitse silti olla askeettista. Itse asiassa elämä muuttuu silloin henkisesti rikkaammaksi. Luultavasti osuvimmin asian ilmaisi erän kutsuilla ollut rouva, joka katseli tuotekuvastoa ja mietti ääneen: "En oikeastaan tarvitsisi tuotakaan, mutta aloittaisinko kuitenkin tuon sarjan keräämisen?". Kutsuille osallistuminen käytännössä pakottaa tilaamaan jotakin, jota emme oikeastaan tarvitsisi.

Entä minä sitten? Tilasin kaksi ylihintaista tuotetta ja olen kärsinyt huonosta omastatunnosta siitä lähtien. Mietin jonkin aikaa, peruisinko tilauksen, mutta tässä kotimyynnin idea tulee taas vastaan: kun myyjä ja ostaja tuntevat toisensa edes pintapuolisesti, kynnys kaupan perumiseen on korkeampi kuin ostettaessa jotain kasvottomasta marketista. Päätin sen sijaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen joitakin tavaroita, joita en enää käytä. Ja taas jään miettimään, miten voisin toimia paremmin seuraavalla kerralla.

2 kommenttia:

  1. Aikoinaan kavin aikalailla paljonkin Tupperwaran kutsuilla ja pidin niita itsekkin.Aika kalliitahan tuotteet ovat,mutta erittain hyvalaatuisia.
    Ja mukavaa ajanvietettakin tama oli,seka sosiaalista kanssakaymista.
    Totta,etta moni ostaa aivan turhaan ja sellaista mita ei tarvitse.Mutta jos tallainen tilanne on,niin aiğna yleensa myytavien tavaroitten joukosta löytyy joku halpa ja pienempi ostattavakin.
    Taalla Turkissa myydaan kanssa Tupperwaraa,mutta ei ole tullut vastaan.Erailta messuilta sain esitteen.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Sateenkaari kommentistasi. Tupperwaren myynnin pystyn vielä ymmärtämään, mutta olin kutsuilla, joissa myytiin lähinnä ylellisyystavaroita, joita itse vierastan. Ehkä en ole sisäistänyt "itseeni panostamisen" ideaa, kun en ymmärtänyt, miten ko. tuotteet lisäisivät hyvinvointiani. Toisaalta, myydäänhän kaikkea ei-välttämätöntä muuallakin, miksei sitten myös kotikutsuilla.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...