perjantai 30. syyskuuta 2011

Neuletöitä syysiltojen iloksi

Työelämään palaaminen on näkynyt blogini päivitystiheydessä dramaattisesti. Siinä missä minulla oli ennen aikaa pohtia asioita siinä määrin syvällisesti, että niistä sai jutun juurta kasaan ja toisinaan jotakin julkaistavaksikin asti, nykyään voi mennä useampi päivä ettei päässä tunnu liikkuvan juuri mitään. Olen kirjoittanut vain vähän aikaa sitten muutamankin kirja-arvion hidasta ja oravanpyörästä irrottautumista suosivaa elämäntapaa ylistävistä kirjoista ja ollut niiden kanssa täysin samaa mieltä. Silti lyhyessä ajassa olen itse ajautunut samoihin vanhoihin kuvioihin: omistautumaan työnteolle niin, että ainakin arkisin elämään ei juuri muuta tunnu kuuluvankaan. En tiedä, pitäisikö minun olla surullinen asian suhteen. Julkisten liikennevälineiden käyttäjien seuraamisen perusteella moni näyttää jakavan elämäntapani. Toivon, että pystyn säilyttämään jonkinlaisen suhteellisuudentajun, etten uhraa lastani työnteon vuoksi. Tämä lienee tunnollisten ihmisten dilemma: työn ja perheen yhdistäminen.

Vaikka rakastamiani kirjoja en ehdikään lukea niin paljon kuin haluaisin, olen löytänyt uudelleen sen rinnalle hetken kateissa olleen käsityöharrastuksen. Kaipasin jotakin vastapainoa työlle ja siksi päätin tarttua uudenlaiseen haasteeseen: neulomaan villatakin poikittain. Tämä malli on niin kaunis, etten voinut vastustaa kiusausta kokeilla, osaanko tehdä samanlaisen myös itse. Väreinä minulla on sekoitus luonnonvalkoista, vaaleansinistä, tummansinistä ja ruskeaa, jotka muodostavat kauniin raidoituksen. Langat olivat sopivasti tarjouksessa; normaalistihan liukuvärjätyt langat ovat melko hinnakkaita. Lopputulosta pitänee silti odotella jonkin aikaa: lanka on niin ohutta, että ahkerallakin neulomistahdilla takin valmistumiseen menee tovi jos toinenkin.

Sen sijaan sain nopeasti valmiiksi säärystimet. Paksusta langasta neulotut villaiset säärten lämmittimet ovat melkein välttämättömyys hameita käyttävälle naisihmiselle, jonka täytyy pärjätä ulkona kylmemmälläkin säällä. Ne tuntuvat välttämättömyydeltä ainakin minulle; olen siirtynyt hameiden käyttöön lähes ympärivuotisesti kylmimpiä aikoja lukuun ottamatta. Minulla on taipumusta palelemiseen, joten villa-asusteet auttavat mukavasti siinä asiassa - tyylistä tinkimättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...