torstai 5. heinäkuuta 2012

On helppoa olla muslimi New Yorkissa

Seuraavassa on amerikkalaisen Jasminen kertomus hänen palaamisestaan muslimiksi. Olen etsinyt jo jonkin aikaa islamiin palanneiden kertomuksia, joten halusin jakaa tämän tänään löytämäni täällä. Mielestäni siinä on kerrottu osuvasti käännynnäisten tuntemuksia. Samalla sivustolla oli linkki myös muutamien muiden muslimikäännynnäisten kertomuksiin, joihin aion myös tutustua. Olkoon ne inspiraationa ja voiman lähteinä meille muille.

On helppoa olla muslimi New Yorkissa

Nimeni on Jasmine Crawford. Palasin islamiin puolitoista vuotta sitten.

Valitsin islamin, sillä uskon sen olevan oikea valinta. Pyysin Jumalaa lähettämään minulle merkin ja ohjaamaan minua. Itse asiassa olin katolilainen ja halusin vain olla parempi katolilainen. Opiskelin eri uskontoja ja olin kiinnostunut oppimaan. Ja mitä enemmän opin, sitä enemmän pidin siitä. Se oli aluksi hieman vaikeaa, sillä oli vaikeaa päästää irti menneisyydestä, mutta alhamdulillah tein oikein.

Ennen kuin palasin islamiin, tiesin islamista pääosin sen mitä muutkin ihmiset eli terroristit ja että naiset on peitetty. Valitettavasti, jotkut ei-harjoittavat muslimit eivät näytä islamia siinä valossa kuin pitäisi. Ja kun he viettävät aikaa ei-muslimien kanssa, he antavat väärän kuvan islamista. Niinpä ajattelin islamista samoin kuin useimmat ihmiset, että se on elämäntapa eikä oikeastaan uskonto.
Minulla on muslimiystäviä, joten se avasi ovia tutkimaan lisää asiaa. Siten tunsin islamia, juutalaisuutta ja kristinuskoa.

Pääasia, joka minua viehätti islamiin oli la illah illa allah (ei ole muuta jumalaa kuin Jumala): tosiasia, että olet suoraan yhteydessä Jumalaan, sillä minulla oli muutenkin tapana olla suoraan yhteydessä Jumalaan. Eikä ollut yhtä vaan monta asiaa, jotka saivat minut tuntemaan etsintäni aikana, että tämä on minulle oikea asia. Ikuisesti pysyvä Koraani oli todella tärkeä, samoin monet tieteelliset todisteet Koraanissa, kaikki pienet asiat islamissa vain tuntuivat järjen mukaisilta. Siinä on enemmän järkeä kuin missään muussa uskonnossa.

Välittömässä perhepiirissäni olen ainoa muslimi. Minulla on kaukaisia sukulaisia, jotka ovat myös kääntyneet. Mutta tähän mennessä olen ainoa muslimi perheessäni. Nyt teen työtä äitini puolesta!

Suhteeni vanhempiini, alhamdulillah, rakastan vanhempiani. Isäni oli todella sairas siihen aikaan, kun etsin islamia. Sain selville, että hänellä oli uudestaan syöpä. Ja äitini on todella kaunis nainen alhamdulillah. Hän auttaa minua kaikessa. Hän auttaa minua heräämään Fajr-rukousta varten, hän ostaa minulle halal-ruokaa. Olen todella läheinen äitini kanssa. Isäni menehtyi viime heinäkuussa, mutta se oli todella hyvä suhde.

Ainoa asia, jonka äitini kysyi, oli "luulin, että tulisit harkitsemaan sitä?" ja sitä paitsi he eivät ole tiukkoja katolilaisia. Joten subhanallah, he sanoivat "jos se tekee sinut onnelliseksi, niin kauan kuin et räjäytä ihmisiä, tee niin. Tee sitä mikä tekee sinut onnelliseksi."

On todella helppoa olla amerikkalainen muslimi New Yorkissa niin kauan kuin olet itsevarma ja luotat itseesi. Ja hijab-tyyli, monet ihmiset luulevat vain että se on tyylini. He eivät tajua, että olen muslimi. Nykyään ihmisten voi nähdä käyttävän ulkona kaikenlaisia asioita, joten ihmiset eivät edes tajua, että olen muslimi. Mutta monet ihmiset kysyvät minulta kysymyksiä, ja olen huomannut monien ihmisten olevan minulle todella ystävällisiä. Se ei ole ollut niin pahaa kuin luulin sen olevan. New Yorkissa luulen olevan kohtuullisen helppoa löytää etsimänsä. Uskon, että muissa osavaltioissa ja kaupungeissa se on paljon vaikeampaa, mutta meillä on halal-kauppoja käytännössä joka kulmauksessa. Se on siis todella helppoa, ja olen syönyt paljon kalaa viime aikoina. Mielestäni on todella miellyttävää olla muslimikäännynnäinen New Yorkissa.
M.E.C.C.A. eli Muslmin Education and Converts Center of America on voittoa tuottamaton järjestö. Tarjoamme kursseja. Meillä on monia muslimiohjelmia, jotka auttavat uusia muslimeja rukoilemaan ja kaikkia muita perusasioita, joita uudet muslimit tarvitsevat. Uutena muslimina voi olla todella pelottavaa, sitten lausut shahadah-uskontunnustuksen, ja se on siinä. Olet omillasi eikä kukaan auta sinua. Silloin voit tulla tänne. Voit mennä kursseille muiden opiskelijoiden kanssa, jotka myös opiskelevat islamia ulkomailla opiskelleiden laadukkaiden opettajien kanssa.

Tarjoamme myös kursseja arabiassa ja Fiqh-lakiopissa. Meillä on tukiryhmiä kääntyneille, siskoja jotka käyvät läpi samoja asioita, kuten sitä etteivät he ole varmoja hijabin käytöstä. Meillä on paljon loistavia kursseja. Ei pelkästään muslimeille, vaan myös ei-muslimeille. Meillä on muslimikäännynnäisiä, muslimeiksi syntyneitä, ja meillä on muita vain islamista kiinnostuneita.

Tarjoamme tukea ei-muslimeille ja uusille muslimeille, kun he kääntyvät. Meillä on siskojen ja veljien piirejä, minne tulemme syömään ja puhumaan ongelmistamme ja siitä, mitä käymme läpi. Joillakin ihmisillä on sama tilanne, että heidän perheensä ja ystävänsä eivät enää puhu heille, ja se on hyvin tunteellista. Se on hyvin vaikeaa ja he tuntevat olevansa yksin, ja meillä on kaikki yhteydet täällä. Olemme kuin pieni perhe ja meillä on samanlaiset tilanteet. Se on siis hieno paikka alhamdulillah.

Kääntyneemme ovat kaikkialta. Olen itse musta ja valkoinen. Olen irlantilainen ja afrikkalaisamerikkalainen ja intialainen. Meillä on myös kiinalaisia. meillä on espanajalaisia. Meillä on valkoisia ihmisiä. Olemme kaikkialta. Tämä on New York, joten täällä on kaikkea.

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli löytyy täältä.
 

2 kommenttia:

  1. Alhamdulillaah on todella kiva kuulla, että sinulla menee sisko hyvin.

    Aloitin itsekin pitämään blogia vastikään suomessa (olen siis myös muslimisisko).
    Ja on kiva nähdä että muutkin ihmiset ovat kiinnostuneita totuuden levittämisestä.

    Toivon kaikke hyvää sinulle siskoni Allaahilta, siunatkooon Allaah sinua ja johdattakoon Hän äitiäsi ja muita perheenjäseniäsi totuuteen inshAllah.

    Rakkaudella siskosi

    VastaaPoista
  2. Salam alaykum sisko,
    kiitos rohkaisevasta kommentistasi! Mukavaa, että olet löytänyt sivulleni - tervetuloa! Jos haluat ilmoittaa oman blogisi osoitteen, kävisin mielelläni tutustumassa siihen. Kaikkea hyvää sinulle, sisko hyvä. On aina hienoa saada tietää, ettei ole etsintöineen ja ajatuksineen aivan yksin.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...