perjantai 7. kesäkuuta 2013

HS: Suomalainen muslimifeministi puolustaa huivin käyttöä

Seuraavassa on hieman lyhennetty versio Helsingin Sanomissa ilmestyneestä, Isra Lehtistä koskevasta artikkelista. Poistetut kohdat on merkitty hakasulkeilla. En ole aivan kaikkien hänen ajatustensa kanssa samaa mieltä, mutta artikkelissa on silti mukana joitakin kohtia, joiden vuoksi halusin sen jakaa sen myös täällä.


Muslimifeministi Isra Lehtinen opettaa uskonsisarilleen tasa-arvoa ja feministeille avarakatseisuutta.

Yli kolme metriä Koraania selittävää kirjallisuutta, puoli metriä feministifilosofi Simone de Beauvouria. Isra Lehtisen kirjahyllystä on helppo nähdä, että laajasalolainen kolmio kuuluu muslimifeministille. Kotona on vain naisia, joten Isra istuu olohuoneessaan kevyessä hameessa ja paljain päin. Ulos mennessään feministi peittää päänsä huivilla – on peittänyt jo 22 vuoden ajan. Huivin käyttö ihmetyttää monia suomalaisia feministejä. Ja feminismi, se vasta ihmetyttääkin isoa osaa muslimiyhteisöstä.

Feminismi tuli ennen islamia. 18-vuotias keravalaistyttö, silloin nimeltään Aulikki, sai joululahjaksi Beauvoirin vasta suomennetun Mandariinit. Mummo paheksui lahjaa. Sellainen teos ei kuulemma sopinut nuorelle tytölle. [...] Beauvoir astui kuvioihin samaan aikaan kun Aulikki etsi itseään. Rippikoulun jälkeen hän oli vieraantunut kristinuskosta, koska "kolminaisuusoppi tökki". Hän alkoi pohtia itselleen sopivaa uskontoa.

[...] 25-vuotiaana hän järkytti sukulaisia menemällä naimisiin muslimimiehen kanssa. Aulikki tiesi uskovansa yhteen Jumalaan, mutta rippikoulusta alkanut jumalanetsintä ei ollut tuottanut tulosta. Buddhalaisuus: ei jumalaa. Juutalaisuus: liian hankalaa. Sen sijaan islamin opit perheen merkityksestä ja hyveistä sopivat Aulikin arvoihin hyvin. Hänen avioliittonsa loppui, mutta islam jäi. Kääntyminen ei ollut helppoa. Naisen asema islamissa arvelutti keravalaisfeministiä. "Mulla oli siitä hirveän huono käsitys, eikä avioliitto parantanut asiaa."

Erityisesti mietityttivät Koraanin jakeet, joilla perusteltiin naisten sortamista. Sellaiset kuten Naisten suuran 34. jae, jonka suomennos alkaa näin: "Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan". Isran mielestä käännös on väärä tulkinta Koraanin sanomasta. "Musliminaisen asemaan liittyy sellaisia uskonnontulkintoja, joita en vain voi hyväksyä. Onneksi minun ei tarvitse, sillä tulkitsijat ovat mielestäni väärässä."

Nyt tarkkana! Nämä tulkinnat ovat nimittäin islamilaisen feminismin, ja itse asiassa koko islamin, kannalta valtavan merkityksellisiä. Islamin tärkeimmät kirjoitukset ovat Koraani sekä hadith, perimätieto profeetta Muhammadin elämästä, teoista ja sanoista. Arabiankielinen Koraani on tarkka kopio Jumalan luona olevasta kirjasta ja siksi erehtymätön. Juju on kuitenkin tämä: Koraania luetaan vain harvoin sellaisenaan. Teksti on niin runollista ja monitulkintaista, että ilman selityksiä sitä on lähes mahdoton ymmärtää.

Selityskirjoja on tuhansia, ja niiden ymmärtämiseksi on laadittu selityskirjoja. Monet lakikoulukunnat ovat 800- ja 900-luvuilta. Sen ajan oppineet miehet yrittävät selittää, mitä jakeilla on tarkoitettu.
Sen ajan oppineet miehet. Nyt saavutaan islamilaisen feminismin ytimeen. Koraania ovat tulkinneet miehet, jotka eivät toden totta välittäneet tasa-arvosta tai naisten oikeuksista.

Jos uskoo, että noiden muinaisten setien tulkinnat Koraanista ovat oikeita, hyväksyy myös heidän käsityksensä naisen asemasta. Isra ja muut muslimifeministit eivät missään tapauksessa hyväksy.
He kannustavat naisia lukemaan Koraania ja tekemään omat tulkintansa. "Ei pidä tyytyä siihen, että joku muu aina kertoo naisille, miten Koraania tulkitaan." Vuosi kului Koraanin selityksiä lukiessa. Sitten, vuonna 1991 Aulikki oli opiskellut tarpeeksi tietääkseen, että toisenlainen, tasa-arvoa korostava tulkinta on mahdollinen. Hän teki uskontunnustuksen ja otti musliminimen Isra.

Kinkkisessä 34. jakeessa puhutaan Isran mielestä siitä, että miesten tulee elättää naisia silloin, kun tarve vaatii, esimerkiksi kun lapset ovat hyvin pieniä ja tarvitsevat äitiään koko päivän.
Melkein kaikkia suuria uskontoja voidaan käyttää, ja käytetään, naisten alistamiseen. Niin islamiakin.
"Suututtaa, että naisia kohdellaan kaltoin islamin nimissä. Mutta ongelma ei ole uskonnossa, vaan tulkinnoissa ja kulttuureissa, joissa nainen on hyvin alisteisessa asemassa."

Viime vuonna Isra matkusti pienelle pyhiinvaellukselle Saudi-Arabiaan. "Kymmenvuotiaat pojat saivat ajaa autoa, mutta naiset eivät, ja sitä perustellaan uskonnolla. Pöyristyttävää."
Nykyään naiset voivat joissain maissa toimia tuomareina ja islamin oppineina. Isra on pitänyt naisille luentoja, joissa on kertonut tasa-arvosta. Jotkut miehet olivat aluksi nihkeitä päästämään vaimojaan paikalle. "Pidin palopuheita siitä, että naiset eivät pääse luennoille. Miten voi olla, etteivät miehet viitsi sen vertaa katsoa lapsiaan, että nainen pääsisi oppimaan uskontoa."Isra muistuttaa, että islamin mukaan perheet ja naiset voivat tehdä erilaisia ratkaisuja. "On ihan islamin mukaista, että lastenhoito ja tulonhankinta pannaan tasan." [...]

Hän tietää, että jotkut harvat naiset on pakotettu Suomessakin käyttämään huivia. Se on aina väärin sekä ihmisoikeuksien että uskonnon kannalta. Jos huivia pitää pakosta, se ei ole uskonnollinen teko.
Huivi on yksi niistä asioista, joita Isra joutuu selittämään suomalaisille feministeille yhä uudelleen. Häntä kismittää se, että monet feministit näkevät musliminaiset uhreina, jotka pitää pelastaa omalta uskonnoltaan, kulttuuriltaan ja miehiltään. Se on Isran mukaan äärettömän alentavaa. "Valtavirtafeministien mielestä musliminaisista pitää tehdä maallistuneita länsimaalaisia, jotta voisimme olla vapaita. Heillä on toisinaan isoja vaikeuksia ymmärtää, että musliminaisen huivi voi oikeasti olla oma valinta."

Tuntuisi vähän hölmöltä, jos joku tulisi saarnaamaan, että vapaudu alistavista korkokengistäsi. Ja kun yrittäisi selittää, että ostin ja puin nämä ihan itse, vastauksena olisi säälivä katse: etpä länsimainen tyttöraukka ymmärrä, kuinka sinua alistetaan. Ratkaisu uskonnon varjolla tapahtuvalle alistamiselle on Isran mielestä tiedon lisääminen. Naisten on opittava puolustautumaan myös uskonnollisin perustein. [...]

Suomessa ei ole kovin monta aktiivista muslimifeministiä. Tasa-arvoa ajavat Isran mukaan pääasiassa suomalaistaustaiset musliminaiset sekä toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajat. Monille ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajanaisille se tuntuu olevan hyvin hankalaa. Kaikkein eniten Isra toivoisi, että musliminaiset heräisivät vaatimaan oikeuksiaan. "Meidän musliminaisten pitää vaatia tasavertaista kohtelua. Eivät miehet ole yhdessäkään kristityssä maassa, muslimimaassa tai missään antaneet naisille tasa-arvoa tuosta vain. Sen puolesta on aina pitänyt taistella."

4 kommenttia:

  1. Tuolla hieman lisää pohdintaa kyseiseen artikkeliin liittyen: http://colita-de-rana.blogspot.fi/2013/06/feminismia-ja-uskonoppineita.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkkauksesta, anonyymi! Kävin lukemassa linkin takaa löytyvän kirjoituksen ja siinä on esitetty hyviä näkökohtia tähän aiheeseen. Isran haastattelu näyttää herättäneen useammankin suomalaismuslimin pohtimaan tätä aihetta, kun kyseiseen artikkeliin ja sen kritiikkiin on viitattu useammallakin sivustolla ja keskustelupalstoilla.

      Poista
  2. Tuo on todella mielenkiintoinen kysymys!! Minusta Isra on (niinkuin itse sanoitkin!) monessa asiassa oikeassa kun taas jotkut Koraanin tulkintaan liittyvät asiat mietityttävät minua. Itse olen voinut tutustua alusta asti erittäin kauniisti ja pätevästi tulkittuun Koraaniin(Max Henningin käännös). Olen vakuuttunut Koraanin edustavan tasaarvoista ja oikeudenmukaista maailmankuvaa. Sura Al-'Ahzab (33) on tästä mainio esimerkki! Allah rohkaisee naisia Koraanissa jatkuvasti ja painottaa naisella olevan samat oikeudet esim. koulutuksen ja uran suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rauhaa Forenoon ja kiitos kommentistasi. Itseäni jäi myös mietityttämään se, kun Isra mainitsi voivansa itse tehdä tulkintoja Koraanin teksteistä. Nähdäkseni vaatii melko paljon islamin oppineisuutta, jotta pystyy pätevään tulkintaan. Oppinut voi olla mies tai nainen, joka on tarpeeksi perehtynyt aiheeseen,ja nimenomaan tulkintoja lukiessa täytyisi muistaa huomioida, millainen perehtyneisyys tulkinnan tekijällä on aiheeseen.

      Poista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...