lauantai 1. kesäkuuta 2013

Käyttäytymisetiketti ja ohjeita moskeijoihin liittyen

Seuraavat moskeijoiden perustamis- ja käyttämisohjeet ovat peräisin Iviews-sivuston kolumnista, jota olen hieman lyhentänyt ja muokannut. 

* Moskeija tulee pitää siistinä ja puhtaana, sillä puhtaus on osa uskoa (iman). Profeetan (saws) moskeijoiden sisä- ja ulkopuolella oli vesikannuja moskeijan ja ihmisten puhdistamista varten. Moskeijat hajustetaan erityisesti erikoistilaisuuksia, kuten perjantairukousta, varten.

* Profeetan (saws) mukaan moskeijaan ei ole pääsyä henkilöillä, jotka ovat syöneet ennen moskeijaan tuloa sipulia tai valkosipulia. Tämä hadith viittaa myös kaikkeen muuhun puettuun ja syötyyn, joiden haju voi häiritä toisia ihmisiä.

* Myös naisia rohkaistaan osallistumaan moskeijan toimintoihin. Profeetta (saws) erityisesti rohkaisi naisia osallistumaan uskovaisten kokoontumisiin. Profeetan (saws) mukaan naisen pyytäessä lupaa mennä moskeijaan myös iltaisin tulee hänelle antaa lupa. Profeetan (saws) myös kerrotaan varanneen tiettyjä aikoja viikosta opettaakseen vain naisia moskeijassa. Naiset voivat myös suorittaa pakollisia rukouksia moskeijassa, vaikkakin paras rukouspaikka heille on heidän oma kotinsa.

* Profeetan (saws) mukaan moskeijassa tulee rukoilla hiljaa eikä ääntä tule nostaa toisten äänten yläpuolelle. Toisten häiritsemistä on vältettävä.

* Kovaääninen väittely, tappelu ja rankaiseminen on kielletty moskeijassa. Mikään, mikä voi aiheuttaa harmia muille on ihmisille, oli se sitten luonnollista tai ihmisten aiheuttamaa, ei kuulu moskeijaan eikä sen ympäristöön.

* Kaikki moskeijassa tapahtuva laiton toiminta tulee oikaista kärsivällisyydellä, viisaudella ja ystävällisillä neuvoilla. Moskeijan pyhyyttä tulee kunnioittaa.

* Moskeija kuuluu kaikille ja tiettyjen paikkojen varaaminen tietyille henkilöille ei ole sallittua. Moskeija on sokea maallisille statuksille ja titteleille.

* Moskeijaan saapumiseen ja sieltä poistumiseen liittyy omat rukouksensa. Saapuessaan moskeijaan muslimeja neuvotaan rukoilemaan kaksi rakaa tahiyyah al-masjid-rukouksesta ennen istuutumista. Matkalla moskeijaan resitoidaan toinen rukous. Moskeijaan astutaan sisään oikealla jalalla ja poistutaan vasemmalla.

* Moskeijasta ei tule tehdä läpikulkualuetta. Moskeijan läpi voi kuitenkin kulkea rukoilematta tai osoittamatta muuta palvontaa, mikäli muuta vaihtoehtoa ei ole käytettävissä.

* Moskeijaan saapuessaan muslimeilta odotetaan rauhallista ja nöyrää käyttäytymistä. Juoksemista tai riehumista ei sallita. Moskeijaan ei tule saapua tiedostamatta, millaisesta paikasta on kyse. Hengellisen prosessin optimoimiseksi tulee tehdä kaikki mahdollinen.

* Moskeijaan saapuessaan muslimeja neuvotaan pukeutumaan kauniiseen asuun sortumatta kuitenkaan liiallisuuteen. Hiukset ja parta tulee olla huoliteltu.

* Moskeijassa syöminen ja nukkuminen on sallittua, varsinkin jos ne liittyvät johonkin pakolliseen tai vapaaehtoiseen palvonnan muotoon, kuten rukoiluun, Koraanin lukemiseen, mietiskelyyn ja opiskeluun; kun matkailija kaipaa lepoa; kun henkilö haluaa vetäytyä mietiskelemään Ramadanin aikaan. Pelkkä nukkuminen tai syöminen ilman aikomusta palvontaan ei ole suositeltua.

* Moskeijan käyttäminen lepopaikkana on yleensä sallittua, ottaen huomioon tietyt eettiset normit, kuten se, mikäli paikalla on paljon ihmisiä tai menossa on jokin tärkeä tilaisuus ja että pukeutuminen on islamin mukaista.

* Rituaalisesti epäpuhdas mies ei voi jäädä moskeijaan mistään syystä ennen kuin hän on suorittanut rituaalisen puhdistautumisen. Moskeijan läpi kulkeminen on kuitenkin mahdollista myös puhdistautumatta, mikäli se on välttämätöntä.

* Musliminainen ei voi mennä moskeijaan kuukautisten tai synnytyksen jälkivuodon aikana. Moskeijan läpi kulkeminen on kuitenkin välttämättömissä tapauksissa sallittu, kunhan on varmaa, ettei esimerkiksi verta pääse putoamaan lattialle tai muualle.

* Moskeijan rakentaminen on velvollisuus, josta muslimit saavat runsaan palkinnon ja johon suhtautuminen välinpitämättömästi aiheuttaa suuren synnin. Moskeija tulee rakentaa siten, että se voi palvella tarkoitustaan yhteisön kehityksen keskuksena, ei pelkäksi maamerkiksi tai monumentiksi.

* Moskeijat eivät palvele kenenkään ihmisen tai ryhmän salattuja intressejä tai yksityisiä tuhoavia agendoja, ja vielä vähemmän moskeijan tulee toimia pohjana hämmennyksen ja skisman aiheuttamiselle muslimien keskuudessa.

* Moskeijat tulisi sijoittaa mahdollisimman keskeisille ja strategisille paikoille yhteisöjen ja kaupunkien keskuudessa. Niiden tulee olla kutsuvia ja miellyttäviä ja sisältää mahdollisimmna paljon yhteisön toimintaa palvelevia toimintoja. Kaikkien teiden tulisi viedä moskeijaan.

* Moskeijaa ei tule lukita, ellei se ole aivan välttämätöntä turvallisuuden tai ylläpitosyiden vuoksi.

* Moskeija tulee suunnitella huolellisesti vastaamaan ihmisten uskonnollisiin, sosiaalisiin, koultuksellisiin ja hyvinvoinnin tarpeisiin.

* Islam kieltää moskeijoiden ylenmääräisen koristelun, erityisesti mikäli se on toteutettu korostamaan yksityishenkilöiden intressejä. Koristelun ei tule häiritä ihmisten keskittymistä rukoilemiseen ja muihin palvonnan muotoihin. Parhaimmassa tapauksessa koristelu on maltillista.

* Moskeija ei voi käyttää uskonnollisten innovaatioiden tai poikkeamien tukemiseen, vaan päinvastoin ne ovat tätä tarkoitusta vastaan. Moskeijaan ei saa esimerkiksi rakentaa kenenkään hautaa tai rakentaa moskeijaa hautausmaalle.

* Moskeijoiden tulee olla ympäristöystävällisiä, esimerkiksi energiatehokkuus on otettava huomioon. Yltäkylläisyys ja tuhlaavaisuus on islamin arvojen vastaista.

* Moskeijoiden suunnittelussa ja käytössä tulisi ottaa huomioon myös fyysisesti rajoittuneet ja vanhemmat ihmiset.

* Moskeijoiden tulisi olla myös nuoriso- ja jossakin määrin lapsiystävällisiä, vaikkakin lasten tulisi saapua vanhempiensa tai hoitajan kanssa. Kuitenkaan moskeijoiden arkkitehtuurissa ei voida tehdä pienintäkään kompromissia moskeijan alkuperäiselle sanomalle, missiolle ja roolille.

* Moskeijoiden tulisi täyttää turvallisuusstandardit, sillä ihmisten hyvinvointi on yksi islamin perustavoitteista. Sama täytyy olla myös ihmisten töitten tavoitteena.

* Siitä, saako ei-muslimi astua moskeijaan, on eri näkemyksiä. Maliki-koulukunnalla on tiukin kanta ja lähes täydellinen kielto, kun taas Shafi- ja Hanbali-koulukunnat hyväksyvät sen ehdollisesti. Hanafi-koulukunta hyväksyy asian lähes kaikissa tapauksissa. Joka tapauksessa ei-muslimin täytyy saada lupa etukäteen, hänen käynnilleen täytyy olla hyväksyttävä syy, heidän täytyy tuntea moskeijan säännöt ja heidän tekojaan pitää voida valvoa.

8 kommenttia:

  1. Kiitti, tämä oli oikein mielenkiintoinen postaus :)
    Jos kiinnostaa käy kurkkaamassa mun blogia: http://finnish-muslimah-in-pink.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Rauhaa Zara ja tervetuloa! Kiitos kommentista. Kävin kurkkaamassa blogiasi tänään ja luulenpa, että palaan sinne katsomaan tarkemmin kirjoituksiasi myös myöhemmin, insha Allah.

    VastaaPoista
  3. Kiitos ja tervetuloa :). Kun sulla tuntuu olevan tota tietämystä, niin osaatko kertoa onko sian liivate haram? Jostain luin, että koska sitä ei ole tehty sianlihasta vaan sian nahasta ja luista, se ei olisi haram.

    VastaaPoista
  4. Salam Zara,
    kiitos kysymyksestä - toivottavasti osaan vastata siihen tyydyttävällä tavalla. Tarkastin tämän vastauksen Islam Question & Answer-sivustolta (www.islamqa.info), jota käytän aika paljon etsiessäni vastauksia kysymyksiini. Tuon sivuston mukaan oppineiden keskuudessa on yksimielisyys sen suhteen, että sikaperäinen liivate on haram, sillä se on tehty eläimestä, jonka syöminen on meille kiellettyä. Olen itsekin ajatellut näin, mutta vastaus on aina parempi tarkastaa joltakin oppineelta. Suomessa liivatetta (gelatin) on lisätty aika moneen ruokaan (esim. karkkeihin) eikä niiden alkuperää ole yleensä tarkemmin, joten epäselvässä tapauksessa lienee parasta olla syömättä niitä.

    VastaaPoista
  5. Kiitos, näin arvelinkin. Nyt pitäisi vielä löytää hyvä korvaava tuote, vaikka juustokakkujen leivontaan.

    Täytyy käydä tarkastelemassa tuota sivustoa tarkemmin. Kiitos linkistä :)

    VastaaPoista
  6. Aiheesi on melko ajankohtainen elämäntilanteessani. Minulla on 9kk ikäinen poika, ja olen pohtinut, voinko mennä perjantairukoukseen hänen kanssaan. En ole synnytyksen jälkeen käynyt moskeijassa ja kaipaan erityisesti perjantairukousta paljon. Onko sinulla tietoa siitä, että voinko osallistua tilaisuuteen pojan kanssa? En voisi rukoilla muiden kanssa koska tuota villikkoa täytyy vahtia koko ajan, mutta voisin sitten mieheni rukoiltua antaa lapsen hänelle ja suorittaa rukoukseni yksin. Näin pääsisin ainakin kuuntelemaan khutban..

    VastaaPoista
  7. Rauhaa, Anonyymi. Kiitos kysymyksestäsi ja pahoittelen, että ehdin vastaamaan siihen pienellä viiveellä. En ole itse käynyt moskeijassa pienten lasten tai vauvojen kanssa, joten en osaa vastata tähän kysymykseen suoraan. Käsittäisin kuitenkin, että moskeijassa on naisten puoli, jossa on mukana myös lapsia - kuinka lapset muuten omaksuisivat täysin islamilaisen kulttuurin? Ikärajaa en osaa valitettavasti sanoa. Olisikohan tällä sivustolla joku muu, joka osaisi vastata tähän paremmin? Ehkä voisit laittaa tästä kysymyksen Tulevaisuus-foorumille, jossa joku kokeneempi osaisi siihen ottaa kantaa, insha Allah? Pahoittelen, ettei minusta ollut enempää apua.

    VastaaPoista
  8. Kiitos vastauksesta. Rekisteröidyin tänään aamulla tulevaisuuden foorumille, että voisin kysyä heiltä. Kunhan vaan ensin saan nimimerkin hyväksynnän.. Niin ja kiva blogi sinulla! Löysin sen ihan tässä muutama päivä sitten.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...