keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Tämä ei ole Suomi





Moskeijan rukouskutsu vs. rukousajan omatoiminen muistaminen

Ystävällisyys ja vieraanvaraisuus vs. sulkeutuneisuus ja varautuneisuus

Muslimienemmistö vs. kristitty enemmistö

Henkilöautossa korkeintaan 9-10 henkilöä vs. henkilöautossa korkeintaan 5 henkilöä

Ei turvavöitä vs. turvavöiden käyttö

Oma auto vs. joukkoliikenne

Pullovesi ja erillinen puhdistettu vesi vs. kraanavesi

Vatsatauti ja ripulilääke vs. sydänsairaudet ja diabetes

Dinaari vs. euro

Suurperhe vs. ydinperhe 

Vanhempien kunnioittaminen vs. vanhempien unohtaminen (?)

Yhteisöllisyys vs. yksilöllisyys

Hereillä 11-01 vs. hereillä 07-22

Aurinko ja helle vs. epävakainen sää

Lihakaupan elävät eläimet vs. supermarketin valmiiksi pakattu liha

Kulma- ja autotallikaupat ja pienyrittäjyys vs. kauppaketjut

6 kommenttia:

  1. Onko miehesi turkkilainen?

    VastaaPoista
  2. Rauhaa Anonyymi. Mieheni ei ole turkkilainen.

    VastaaPoista
  3. Saanko udella minkämaalainen?

    VastaaPoista
  4. Paljastettakoon sen verran, että hän on kotoisin eräästä Lähi-idän maasta.

    VastaaPoista
  5. Täältähän se vastaus löytyikin, Nadia on kuin onkin monikulttuurisessa avioliitossa (kuin myös minä).

    Ollaanko hänen kotimaassaan todella hereillä klo 11-01? Olen ollut huomaavinani että uskovaiset uskonnosta riippuvatta pyrkivät heräämään aikaisin tai vähintäänkin pitävät sitä ihanteena, ja jotenkin olen ajatellut että muslimit heräävät aikaisin jo ihan aamurukouksen takia, kun päivän ekassa rukouskutsussa sanotaan "rukous on unta parempaa" ... miten tämä käytännössä menee?

    VastaaPoista
  6. Tuo kellonaika 11-01 viittaa lähinnä siihen, mihin aikaan itse olin siellä hereillä. Ennen klo 1 yöllä/aamulla oli aika vaikea mennä nukkumaan, kun kaikki muutkin ovat hereillä ja on epäkohteliasta lähteä seurasta. Unirytmistä/unentarpeesta riippuen herääminen venyy valitettavan pitkään. Itse olen tätä rytmiä hieman ihmetellyt, sillä olen luonnostani aamuvirkku, joten illalla/yöllä pitkään valvominen ei ole minulle omiaan. Päivä tuntuu menevän "hukkaan", kun sitä ei saa aloitettua aamusta.

    Rukoiluun toki perheessä herätään, mutta sen jälkeen ihmiset menevät takaisin nukkumaan (aamurukouksen aika on kuitenkin suhteellisen aikaisin). Ja toki työssä käyvät ihmiset menevät nukkumaan 12-01 välillä ja heräävät rukoilemaan (ne jotka rukoilevat) ja töihin silloin, kun on sen aika.

    En halua yleistää, että kaikki tekisivät näin. Kertomani perustuu omiin kokemuksiini. Totta kuitenkin on, että päivärytmi mieheni kotimaassa on aika lailla erilainen kuin vaikkapa täällä Suomessa, mistä on aiheutunut minulle jonkinmoisia sopeutumisongelmia. Koraanissakin sanotaan, että yö on unta varten ja päivä päivän toimia varten. Valitettavasti olen kuullut sellaisestakin, että paastokuukauden aikaan joillakin on tapana nukkua todella pitkään, ettei valveilla oltavaa paastonaikaa jäisi niin paljon. Minusta silloin ollaan hakoteillä paaston todellisen tarkoituksen kanssa.

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...