lauantai 26. lokakuuta 2013

Uusille vesille - ajatuksia älykkyydestä

"One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one’s greatest efforts." —Albert Einstein

Luin hiljattain Helsingin Sanomien Hitaat-palstalta kolmekymppisen Mensa-aktiivi Tuuli Huminan tarinan siitä, millaista on olla huippuälykäs nykymaailmassa. Humina oli opiskellut itselleen useamman tutkinnon ja sai arvostetun työpaikan, mutta silti elämä tuntui tylsältä, liian helpolta. Humina huomasi sen onnekseen melko aikaisessa vaiheessa, ollessaan vaihto-oppilaana Japanissa, jossa kaikki ympärillä oli uutta ja erilaista. Asian tiedostettuaan hän vaihtoi tietoisesti katsantokantaansa ja alkoi saada itselleen elämänsisältöä siirtymällä uusille vesille, pois omalta mukavuusalueelta. Käytännössä se merkitsi esimerkiksi matkailua usein varsin omalaatuisina pidettyihin kohteisiin, jossa hän omasta tahdostaan altisti itsensä uusille kokemuksille. Nykyään hän pitää itseään erittäin onnellisena ihmisenä.

Lähde: paxonbothhouses.blogspot.fi

Huippuälykkyys ja erityislahjakkuus ovat kiinnostaneet minua jo jonkin aikaa. Kirjoitin tämän blogin alkuaikoina näkemäni televisio-ohjelman perusteella kirjoituksen erityislahjakkuuksista. On kiehtovaa ajatella, että joidenkin yksilöiden aivot toimivat tavallaan tehokkaammin kuin toisten. Jotkut esimerkiksi oppivat asialla yhdellä kerralla, kuten Humina, kun joillekin oppiminen on tahmeampaa (oma lukunsa on tietysti oman opiskelutekniikan tunnistaminen ja käyttäminen, josta lisää mahdollisesti jossakin toisessa yhteydessä). Johonkin rajaan asti älykkyyttä on mahdollista kehittää myös itse. Tästä osoituksena ovat identtiset kaksoset, jotka merkittävästi erilaisissa ympäristöissä kasvaessaan saavuttavat eri älykkyystason. Kasvuympäristöllä ja kanssaihmisillä on merkitystä.

Älykkyyden yhteydessä mieleen tulee väistämättä myös oppimisen merkitys koulutuksen muodossa. Suomalaisessa yhteiskunnassa ja koulumaailmassa esimerkiksi liikunnallisesti ja musiikillisesti lahjakkaille oppilaille on olemassa omat luokkansa ja erityiskoulujakin. Älykkyysosamäärältään merkittävästi toisista poikkeaville tällaista ei ole järjestetty, sillä älykkyys tuntuu olevan edelleen tabu. Huminan mukaan se on johtanut joidenkin älykkäiden oppilaiden syrjäytymiseen, kehitymispotentiaalin tuhlaantumiseen eikä aivan tuntematonta ole sekään, että lahjakkaista lapsista voi tulla luokan häiriköitä, kun he tylsistyvät liian helppoon ja hidastempoiseen opetukseen. Silti esimerkiksi Humina ei kannata älykkäiden omia kouluja, vaan puhuu opetuksen eriyttämisen puolesta. Sen voi ajatella tarkoittavan vaikkapa lahjakkaiden oppilaiden lisätehtäviä.

Oman älykkyyden ymmärtäminen voi olla luki- tai muista oppimisvaikeuksista kärsineelle todellinen oivallus omista kyvyistä. Esimerkiksi Mensan älykkyystestissä ei vaadita luku- tai kirjoitustaitoa eikä se mittaa koulutustasoa tai kulttuurieroja. Se on omiaan paljastamaan myös sellaisten henkilöiden lahjakkuuden, jotka ovat perinteisissä testeissä ja kouluopetuksessa kenties jääneet alakynteen.Todettakoon kuitenkin, ettei elämässä menestyminen edellytä huippuälykkyyttä. Kaikkein onnellisimpia ihmisiä on tutkimuksissa todettu olevan niiden, jotka ovat hieman keskivertoa älykkäämpiä.

Kenties jonkinlaisena yhteenvetona voisi todeta, että suuntaminen uusille vesille, aikaisemmin itselle tuntemattomaan voi antaa elämälle aivan uuden suunnan. Se voi olla ratkaisevassa asemassa, kun elämään etsii mielekästä sisältöä. Mitä sinä et ole koskaan tehnyt, mutta haluaisit kokeilla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...