lauantai 15. helmikuuta 2014

Ruokapaheitani ja mitä niille on tehtävissä

Viime vuoden loppupuolelta lähtien kiinnostukseni parempaan ruokaan on kasvanut. Haluan suosia luonnollisia ruoka-aineita: sokeria tai hunajaa makeuttamaan teetä, perunamuusi oikeista perunoista ja maidosta, rehellinen puurolounas silloin tällöin. En tunnustaudu ruokafanaatikoksi enkä ole koskaan noudattanut mitään erityisiä dieettejä. Käytän ja tulen käyttämään toisinaan myös puolivalmisteita ja silloin tällöin on myös aika herkutella. Maalaisjärki on mielestäni paikallaan tässäkin asiassa. Aloin miettiä minulle rakkaimpia ruoka-aineita ja miten saisin niistä vielä yksinkertaisempia ja parempia niin ravintoarvon kuin maun kannalta.

Kuva: http://dieline.com
 Leipä. Tuntuu, etten kyllästy leipään ollenkaan, varsinkin jos se on tuoretta. Pidän erityisesti yksinkertaisista juustovoileivistä, joissa on vaalean vehnä/moniviljaleivän päällä margariinia ja juustoviipale. Olen pyrkinyt tietoisesti lisäämään ruokaisampien leipien käyttöä, sillä niillä vatsa täyttyy nopeammin eikä niiden koostumus ole niin pullamainen. Yksi uusista suosikeistani on perunamuusipohjaan tehdyt peruna-ohrarieskat, joissa aineksina ovat vain perunamuusi sekä vehnä- ja ohrajauho. Kymmenen minuuttia 250-asteisen uunin keskitasolla ja rieskat ovat valmiita. Yksinkertaista ja hyvää!

Jogurtti. Mainitsin makeanhimoa käsittelevässä tekstissäni sitä, että jogurtti on yksi heikkouksistani. Nyt olen kuitenkin saanut aika lailla tarpeekseni ylimakeista jogurteista ja suosin vähemmän makeutettuja ja enemmän hedelmiä tai marjoja sisältäviä tuotteita. Olen tutustunut lisäaineettomiin ja luomujogurtteihin ja ostan niitä varsinkin niiden ollessa tarjouksessa. Kirpeä herukkajogurtti on yksi uusista suosikeista, jota ei tarvitse syödä paljon kerralla. Tarkoituksenani onkin keskittyä syömiseen sen sijaan, että tulisi hotkittua ruokaa nopeasti muun tekemisen ohessa.

Makeat leivonnaiset. Olen löytänyt parin viime vuoden aikana leipomisen maailman ja erityisesti makeat leivonnaiset ovat suosikkejani.  Pidän omena- ja marjapiirakoista, kanelipullista, mutakakusta (tosin vain silloin tällöin, niin imelää se on) ja kokeilen mielelläni uusia helppoja reseptejä. Yritän tehdä näistäkin leipomuksista terveellisempiä laittamalla marjapiirakoihin vaikkapa puolukoita, vadelmia, mustikoita ja mustaherukoita. Vitamiinit tulevat nautituksi kuin huomaamatta, joten niitä voi pitää melkein terveellisinä.

Pavut. Pavut ovat mielestäni kananmunien ohella oivia lihan korvikkeita. Ostan aika usein ruskeita, valkoisia tai kidneypurkkipapuja. Koska kasvisruoka on luonnon ja elimistön kannalta lihaa terveellismpää, en oikein tiedä, miten tätä pahetta voisi muuttaa parempaan suuntaan. Jopa tölkit saa helposti kierrätettyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan tekstejäni. Blogini on kommenttiystävällinen - varaan kuitenkin itselleni oikeuden olla julkaisematta kommentteja, jotka loukkaavat minua tai islamin uskoa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...